Wat als je website niet meer klopt met wie je bent?

Over kiezen, herpositioneren en opnieuw zichtbaar worden

Bon. De existentiële crisis. Blijkbaar kunnen ook ondernemers er last van krijgen :). Bij mij was het een kleine twee maanden geleden zo ver.

Mijn website klopte niet meer. Niet omdat ik niet meer achter mijn werk stond. Integendeel. Maar wat ik deed, hoe ik werkte, voor wie ik werkte… dat voelde niet meer zoals ervoor. Gegroeid, heet dat. Alleen mijn website was achtergebleven.

De site die er stond, had ik met zeer veel liefde gebouwd. Met duidelijke taal, een eigen stijl, afgestemd op mijn toen ideale doelgroep: vrouwelijke solo-ondernemers die op zoek waren naar een mooie en converterende website. En hoewel dat nog steeds een doelgroep is die me nauw aan het hart ligt, voelde ik al snel dat mijn werkveld eigenlijk veel breder is.

Mijn grootste klant, met wie ik al 10 jaar samenwerk, is een KMO uit de transportsector. Ik help hen niet alleen met hun website en SEO, maar ook met hun volledige marketingcommunicatie, van planning tot uitvoering.

En gezien mijn zeer brede ervaring als T-shaped-marketeer (Ik moest het ook opzoeken 😉 – maar wat ben ik blij dat er blijkbaar een labeltje bestaat voor mijn zeer brede marketingexpertise, van social media tot SEO) kwamen ook meer en meer solo-ondernemers bij me aankloppen als strategische sparringpartner. Alleen… op mijn website stond daar geen woord over.

Dus ja… het werd tijd om te veranderen. Om mijn herpositionering, of eigenlijk om mijn brede expertise die ik eigenlijk altijd al had, maar nooit echt durfde tonen, ook op mijn website een plekje te geven.

Waarom herpositioneren spannend én noodzakelijk is

Het besef was er. De keuze ook. Alleen… het zichtbaar maken, dat was nog iets anders. Vooral omdat ik er niet zoveel zin in had. Ik heb ook nog een ander bedrijf dat ik aan het ontwikkelen ben (voor wie nieuwsgierig is… ;-)). Ik heb veel werk voor klanten. Ik heb gewoon ook nog zoveel andere dingen te doen. Excuses, excuses… 

En misschien herken jij dat ook. Dat je voelt dat er iets schuift, maar dat het nooit het juiste moment lijkt om er écht mee aan de slag te gaan. Omdat je klanten voorgaan. Omdat het wel nog werkt zo. Tot het dat op een bepaald moment niet meer doet. 

Je website spreekt nog altijd in de taal van toen. Je aanbod is misschien breder, je ideale klant is veranderd, maar je online verhaal bleef stilstaan.

Misschien weet je gewoon niet waar te beginnen. Of misschien ben je bang om dingen los te laten of mensen te verliezen. En eerlijk? Herpositioneren vraagt ook iets van je energie. Het vraagt dat je in je kracht gaat staan. Dat je jezelf niet langer kleiner maakt dan je intussen bent geworden.

Maar hoe langer je wacht, hoe meer onduidelijkheid er ontstaat. Want klanten voelen dat ook. Dat je anders werkt dan wat je communiceert. Dat er iets wringt. En hoe kunnen de juiste klanten voor je kiezen, als je niet duidelijk communiceert wat je kan en doet? 

Ik deed bijvoorbeeld al lang meer dan wat ik op mijn website beschreef. Ik werkte met KMO’s, ik bouwde marketingstrategieën. Maar zolang dat niet zichtbaar was op mijn website, bleef ik ook in gesprekken hangen in oude associaties. En hield ik mezelf klein. 

Herpositioneren vraagt dus niet alleen inhoudelijke keuzes, maar ook durven zeggen: ik ben veranderd, en dat is oké. En ik mag dat ook laten zien. Zodat mensen opnieuw kunnen aanhaken bij wie je vandaag bent. Want alleen zo bereik je je ideale klanten. 

Webvis nieuwe website

Bij een herpositionering hoort een nieuwe website

Een herpositionering vraagt om zichtbaarheid. Niet alleen in je aanbod, maar ook in hoe je jezelf online toont. En daar komt je website bij kijken. 

Je website is geen losstaand visitekaartje. Het is een vertaling van wie je bent als ondernemer, van je visie, je energie, je manier van werken. Je website is een zeer belangrijke schakel in je volledige marketing. En dus mag die site mee-evolueren als jij verandert. Anders klopt het niet meer.

Wat ik in mijn proces opnieuw zag, is hoe belangrijk het is om te beginnen bij de kern. Wat wil ik vertellen? Voor wie? Wat zijn de pijlers van mijn aanbod? Welke toon voelt juist? Waar ligt mijn waarde, en hoe kan ik die tonen?

Voor mij betekende dat onder andere:

  • mijn freelancewerk als marketingconsultant eindelijk een volwaardige plek geven
  • de focus op vrouwelijke solo-ondernemers verruimen naar ambitieuze ondernemers en KMO’s 
  • mijn website herstructureren in duidelijke, strategische blokken die elk een ander type klant aanspreken
  • de toon aanscherpen: nog steeds warm, helder en genuanceerd, maar ook zakelijker en meer vanuit mijn kracht en overtuiging

Het resultaat is geen totaal andere site (ik heb best wel wat pagina’s kunnen houden), maar vooral eentje met de juiste accenten. En die uitstraalt: dit is wie ik vandaag ben. Niet in losse woorden, maar als een geheel waarin alles samenvalt.

Wat ik leerde in dit proces (en wat jij eruit kunt halen)

Wat ik vooral leerde, is dat een herpositionering niet altijd voelt als een grote sprong. Vaak is het een reeks zachte verschuivingen die je eindelijk bij elkaar brengt. En dat moment – wanneer alles dan eindelijk op zijn plek valt! – geeft zoveel voldoening (ik ben een Generator voor iets ;-))! 

Misschien had ik dit sneller kunnen doen. Maar ik had ook niet veel vroeger kunnen doen. Want ik moest eerst zien en voelen wat ik bleef doen, wie ik bleef aantrekken, welke rode draad er onder de oppervlakte ligt. Pas toen ik die vond (ik ben zelf de rode draad!), kon ik de stap zetten om die ook zichtbaar te maken. (kleine zijnoot, maar wat me enorm geholpen heeft in dit proces is mijn SoulMap “Jezelf als ondenermer”.)

Misschien herken jij dat allemaal ook. Dat je al lang werkt op een bepaalde manier, maar dat je communicatie dat nog niet weerspiegelt. Dat je website blijft spreken tegen een doelgroep die je intussen ontgroeid bent. En waar je misschien niet meer mee wil werken. Dat je aanbod ruimer, scherper of dieper geworden is, maar dat je online nog steeds in een strak kader zit, zoals het korset van Rose in Titanic dat steeds strakker wordt aangespannen. 

Als dat zo is, zie dat dan als een teken. Moffel het niet weg. Want groeien is geen fout. En veranderen is niet per sé een breuk. Het is een uitnodiging om opnieuw te kiezen. En opnieuw zichtbaar te worden, op een manier die klopt met wie je nu bent.

Kom thuis in jouw verhaal

Een nieuwe website voelt voor mij niet als een eindpunt, maar als een thuiskomen. In mijn verhaal. In mijn keuzes. In de veelheid die ik eerst probeerde te vereenvoudigen, maar nu gewoon durf te tonen.

Ik weet dat ik niet de enige ben die in zo’n overgangsfase zit. En daarom deel ik dit.

Omdat herpositioneren mag. Omdat je website niet heilig is. Omdat je communicatie mee mag evolueren met je groei.

En omdat je dat niet alleen hoeft te doen. Als je voelt dat jouw verhaal ook toe is aan een nieuwe vertaling,  strategisch, inhoudelijk of visueel, dan denk ik graag met je mee. Niet vanuit één hokje, maar vanuit de volle breedte van wie jij bent als ondernemer.

Voel je dat het tijd is om je website een update te geven? Boek dan een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek. Dan kijken we samen of er een match is. 

Deel:

Meer berichten: